Polish Arabic Chinese (Traditional) Czech English French Georgian German Greek Hindi Hungarian Italian Japanese Russian Serbian Spanish Swedish Turkish Ukrainian

Narciarze mogą być mniej narażeni na ryzyko lęku, tak wynika z badań

Reklama

ndz., 09/19/2021 - 22:46 -- MagdalenaL

Zawodnicy ścigają się podczas Tjejvasan Vasaloppet dla kobiet 2021 w Mora w Szwecji, 27 lutego (zdj.CNN)

Slalomy przez śnieg są dla niektórych podstawowym elementem w zimie, ale mogą mieć również korzystny wpływ na zdrowie psychiczne. Według badań opublikowanych w piątek w czasopiśmie Frontiers in Psychiatry, narciarze mieli prawie 60% mniejsze ryzyko zdiagnozowania zaburzeń lękowych w porównaniu z osobami nie jeżdżącymi na nartach. Eksperci od zdrowia psychicznego od lat uważają aktywność fizyczną za „obiecującą strategię” zapobiegania lękom – które dotykają nawet 10% ludzi na całym świecie – poprzez zmniejszenie ich objawów.

Jednak autorzy obecnego badania napisali, że poprzednie badania nie były jednoznaczne na temat wpływu ilości lub intensywności ćwiczeń lub poziomu sprawności fizycznej na ryzyko rozwoju zaburzeń lękowych oraz tego, jak te relacje mogą się różnić między mężczyznami a kobietami. Niektórzy badacze sugerowali również, że jakikolwiek związek między wysokim poziomem aktywności fizycznej, a niższym ryzykiem zaburzeń lękowych może wynikać z niezdiagnozowanych objawów lękowych, które uniemożliwiają osobom wrażliwym angażować się w aktywność fizyczną.

Autorzy porównali 197 685 Szwedów, którzy uczestniczyli w Vasaloppet – największym na świecie długodystansowym wyścigu narciarskim o długości 56 mil (90 kilometrów) – w latach 1989-2010 z 197 684 dorosłymi osobami, które miały podobny profil zdrowotny, ale nie były narciarzami. Wszyscy uczestnicy byli stosunkowo zdrowi - nie mieli żadnych poważnych chorób ani zaburzeń psychicznych, ale narciarze Vasaloppet generalnie ćwiczyli więcej w czasie wolnym, palili mniej, mieli zdrową dietę oraz mieli niższą śmiertelność niż osoby niebędące narciarzami. Udział Vasaloppeta wymaga długotrwałych ćwiczeń przygotowujących do wyścigu. Po średnim okresie obserwacji wynoszącym 10 lat u 1649 uczestników zdiagnozowano zaburzenia lękowe. W porównaniu z osobami nie jeżdżącymi na nartach, narciarze mieli około 60% mniejsze ryzyko zdiagnozowania zaburzeń lękowych, powiedziała autorka badania, Martina Svensson, niezależnie od poziomu wykształcenia, wieku czy płci.

Różnice między mężczyznami narciarzami a kobietami narciarkami

To, ile czasu zajęło narciarzom ukończenie wyścigu – które autorzy wykorzystali jako miarę sprawności fizycznej – nie miało wpływu na ryzyko zaburzeń lękowych u jeżdżących na nartach. Jednak wśród narciarek „kobiety o wysokich osiągach fizycznych miały prawie dwukrotnie większe ryzyko wystąpienia lęku w porównaniu z kobietami o niższych wynikach”, powiedziała Svensson, naukowiec w Eksperymentalnym Laboratorium Neuroinflammation na Uniwersytecie w Lund w Szwecji.

Pomimo tych ustaleń wśród szybkich narciarek, „całkowite ryzyko wystąpienia lęku wśród tych osiągających dobre wyniki kobiet było nadal niższe w porównaniu z bardziej nieaktywnymi fizycznie kobietami w populacji ogólnej” – powiedziała Svensson. „Wygląda na to, że obie płcie odnoszą korzyści z aktywności fizycznej, chociaż optymalny poziom może różnić się między mężczyznami i kobietami. Czynniki stojące za tymi różnicami muszą być dalej badane”

Autorzy napisali, że rozbieżność między kobietami i mężczyznami, jeśli chodzi o wpływ sprawności fizycznej na ryzyko lęku, może mieć związek z ich różnymi fizjologicznymi reakcjami na ćwiczenia. Kobiety w poprzednich badaniach zgłaszały większy stres i wyczerpanie po ćwiczeniach. Inne wyjaśnienia większego ryzyku lęku u narciarek mogą wskazywać na czynniki psychologiczne, które mogą być częstsze wśród narciarek osiągających wysokie wyniki, napisali autorzy, w tym niepokój związany z własnym wyglądem, częściej spotykamy u kobiet ćwiczących, oraz samoocenę poziomu sprawności fizycznej, który może prowadzić do ekstremalnych ćwiczeń i zwiększać niepokój. Ponadto, zgodnie z badaniem, wyższa sprawność fizyczna tych kobiet może wskazywać, że lęk był już obecny, ale nie został zdiagnozowany.

Dlaczego narciarze mieli mniejsze ryzyko lęku

Autorzy napisali, że badanie uzupełnia wcześniejsze badania na temat tego, jak aktywny fizycznie styl życia może wpływać na rozwój zaburzeń lękowych – w tym badanie z 2017 roku, w którym stwierdzono, że niski poziom sprawności sercowo-naczyniowej był powiązany z wyższym ryzykiem zdiagnozowania zaburzeń lękowych. W ich badaniu wzięło udział ponad milion Szwedów, którzy byli obserwowani przez okres do 42 lat.

Autorzy nowego badania podnieśli „kilka potencjalnych wyjaśnień, które mają sens”, powiedział James Maddux, emerytowany profesor na wydziale psychologii na Uniwersytecie George'a Masona w Wirginii, za pośrednictwem poczty elektronicznej. Maddux nie był zaangażowany w badanie.

„Ćwiczenia fizyczne mogą odwracać uwagę od niepokojących myśli. Wiemy również, że przebywanie na łonie natury ogólnie poprawia nasze samopoczucie, więc ćwiczenia, które odbywają się na świeżym powietrzu, takie jak jazda na nartach w tym badaniu, powinny być szczególnie pomocne” – powiedział Maddux. , który jest również starszym stypendystą w uniwersyteckim Centrum Promocji Dobrostanu. „Zaangażowanie się w okres ćwiczeń może prowadzić do poczucia spełnienia i większego poczucia własnej skuteczności (lub pewności siebie), co może prowadzić do zmniejszenia lęku”.

Kortyzol to nasz główny hormon stresu. W jednym z badań, kortyzol u wielu osób z zaburzeniami lękowymi reagował nieprawidłowo w zależności od poziomu kortyzolu w próbkach krwi i śliny pobranych po stresie, autorzy dodali, podczas gdy osoby z wyższą sprawnością sercowo-naczyniową lub losowo przydzielone do aktywności fizycznej przed poddaniem stresowi, wydzielały mniej kortyzolu. Ponadto ćwiczenia mogą zmniejszyć stan zapalny i stres oksydacyjny, który jest związany z lękiem. I wreszcie, ćwiczenia indukują neurotroficzny czynnik wzrostu pochodzenia mózgowego (kluczowa cząsteczka zaangażowana w zmiany związany z uczeniem się i pamięcią), który jest niższy u osób z zaburzeniami lękowymi i u kobiet nawet po ćwiczeniach.

Badanie ma inne ograniczenia, które wymagają zbadania w przyszłych badaniach – w tym brak dokładnej wiedzy na temat poziomu aktywności fizycznej osób niejeżdżących na nartach i indywidualnych cech, które mogły mieć wpływ na zaangażowanie w ćwiczenia i podatność na zaburzenia lękowe, napisali autorzy. W badaniu brakowało również różnorodności rasowej i etnicznej.

Ale na podstawie skumulowanych powiązanych badań „każdy, kto ma do czynienia z lękiem, stresem lub depresją, powinien poważnie rozważyć użycie regularnych ćwiczeń jako strategii lepszego zarządzania emocjami” – powiedział Maddux. „Nie musisz zapisywać się na siłownię ani uprawiać narciarstwa biegowego. Po prostu zacznij chodzić kilka minut każdego dnia.

Autor: 
Kristen Rogers Tłumaczenie: Karolina Bryndal
Polub Plportal.pl:

Reklama