Polish Arabic Chinese (Traditional) Czech English French Georgian German Greek Hindi Hungarian Italian Japanese Russian Serbian Spanish Swedish Turkish Ukrainian

Czego mogą się nauczyć współcześni sportowcy od starożytnych stoików

Reklama

wt., 02/16/2021 - 13:34 -- MagdalenaL

Jak stoickie zasady z nowoczesnymi technikami psychologicznymi mogą pomóc nam – zwykłym ludziom, osiągnąć rezultaty i cele, które sobie postawiliśmy.

Stoicyzm był jedną z wiodących filozofii życiowych w Starożytnej Grecji i możemy powiedzieć, że też w Starożytnym Rzymie. W ciągu 5 wieków stoicy tacy jak Katon Młody służyli za przykład. Ludzie ze wszystkich warstw społecznych stararali się przynajmniej trochę do nich upodobnić. Z nadejściem chrześcijaństwa, stoicyzm stracił swoje wpływy. Pomimo to, jego etyka została w nowej, dominującej religii w Imperium Rzymskim, a nawet w średniowiecznym świecie po niej.

Dzisiaj stoicka etyka odradza się poprzez dwie najpopularniejsze i odnoszące sukcesy praktyki terapeutyczne w psychologii:

  • behawioralna psychoterapia racjonalno-emocjonalna
  • kognitywno-behawioralna psychoterapia

Stoicy i sport

Mało ludzie wie, że stoicy przywiązywali ogromne znaczenie do sportu. Zenon z Kition, założyciel szkoły, był słynny ze swojej wytrzymałości, przedstawia się go w ciągłym chodzie wokół ławki (gr. stoa – portyk), która dała nazwę ruchowi filozoficznemu.

Kleant – jego następca, był popularny z powodu swoich umiejętności bokserskich, a trzeci przewodnik ruchu – Chryzyp, był utalentowanym biegaczem długodystansowym.

Nie powinniśmy zapominać słów, przypisywanych Sokratesowi – ideał człowieka dla stoików, cytowanym przez Ksenofonta:

„Nikt nie ma prawa być amatorem w odniesieniu do przygotowania fizycznego. Wstydem dla człowieka jest to, że starzeje się bez zobaczenia piękna i siły jego zręczności jego ciała.”

Oczywiście, stoicy brali aktywność fizyczną na poważnie.

Ich filozofia może pomóc dzisiejszym ćwiczącym, osiągnąć ich cele i uspokoić świadomość.

Kontroluj kontrolowalne

Jedną z podstawowych maksym stoików, jest ta, że człowiek powinien się nauczyć odróżniać rzeczy, które może kontrolować, od tych, których nie może.

Po tym, uwaga powinna zostać przeniesiona jedynie na te pierwsze (w domyśle: najważniejsze). Albo jeśli sparafrazujemy Douglasa Adams’a, rzeczy, które są poza naszą kontrolą, przypadają polu PKI (problem kogoś innego).

W sporcie i na treningach to od nas zależy, czy jesteśmy zdyscyplinowani, czy zrobimy wszystko, co możliwe, aby zbudować dobry reżim, ale ostateczny rezultat często jest nieprzewidywalny, czyli drugorzędny. Może trenowaliśmy gorliwie, jesteśmy w najlepszej formie i, i tak, nie osiągniemy celu. Droga jest ważniejsza od ostatecznego celu. Marek Aureliusz mówił, że:

„Masz kontrolę nad swoją świadomością, a nie nad wydarzeniami poza nią. Uświadom to sobie i znajdziesz siły.”

Skup się na teraźniejszości

Myśli o przeszłości i przyszłości są jednymi z najczęstszych przyczyn zmartwień i zaniepokojenia. Skupienie na nich prowadzi donikąd.

W sporcie, ale i w życiu, błędy są częste i najlepszymi sportowcami są ci, którzy wyciągają morał z przegranej i o niej zapominają, a nie ci, którzy w nieskończoność nad nią rozmyślają. Podobnie jak w tenisie, w którym każdy punkt jest sam dla siebie. Trenujący człowiek powinien żyć w teraźniejszości, a nie jego świadomość fruwa w przeszłości lub przyszłości. Nie jest to łatwe zadanie, ale w psychoterapii kognitywno-behawioralna są dwie techniki, których człowiek może używać, aby odłączyć się od mrocznych myśli o przyszłości oraz przeszłości i koncentrował na konkretnym momencie:

  • ABCDE – rama: jej siła jest w tym, że człowiek uczy się identyfikować aktualne zdarzenie (A), które prowadzi go do nieracjonalnej wiary (B), które prowadzi do negatywnych konsekwencji (consequences, C) i dysfunkcjonalnych myśli i postępowania.

Po tym jak nieracjonalna wiara jest już rozpoznane, wchodzi w pole rzeczy, które człowiek może kontrolować i o nich dyskutować (D), to prowadzi do efektywniejszego (E) i racjonalnego rozważania o tym.

Na przykład, piłkarz, którzy ma problem z strzeleniem gola (A).

Każde niedopatrzenie dla niego jest aktualnym zdarzeniem, które prowadzi do negatywnych myśli, że nie jest w tym dobry, więc każde z nich uważa za przyznanie tego faktu.

Im więcej piłkarz myśli, tym bardziej zaczyna w to wierzyć (B), że nie jest dobry i to prowadzi do konsekwencji (C) – nie wchodzi w grę swojej drużyny. Jednak kiedy dowiaduje się z czego wynika jego problem i jego obiektywność (niedopatrzenie przed bramką) i rozgraniczy to od myśli, które wytężają. Wtedy piłkarz może się skupić na realnych sposobach poprawienia swojej formy.

Nie są one ważne, a przeniesienie skupienia z tego, którego nie można kontrolować bezpośrednio (trener nie wpuści mnie do gry), a na tym, co jest kontrolowalne przez gracza (trenuję maksymalnie gorliwie).

Z pomocą ramie ABCDE idzie i …

  • Metoda Sokratesa: mimo, że trudne jest, aby człowiek praktykował ją sam na sobie, każde przeświadczenie może być poddane następującym pytaniom:
  1. To w co wierzę, obiektywnie jest prawdą, czy jest błędne?
  2. To w co wierzę, jest logiczne, czy nie?
  3. To w co wierzę, pomaga mi w gruncie rzeczy?

Poznaj swoje emocje, aby je poskromić

Przeciwnie do ogólnego zdania, że stoicy to ludzie, którzy nie czują, emocje zajmują centralne miejsce w tej filozofii.

Stoicy wierzą, że ludzie powinni kontrolować swoje emocje, w miejsce bycia kontrolowanym przez nie. Tu jest bardzo ważne, aby podkreślić, że to nie może być wymuszone ignorowanie emocji, przeciwnie – człowiek powinien się nauczyć rozpoznawać dokładnie emocję, którą odczuwa w tym momencie.

Jakiś sportowiec, który może rozpoznać gromadzący się w nim gniew i wybierze nie podążanie za tym impulsem, może popełnić wykroczenie, które wykluczy go z gry. Zawsze będzie miał przewagę nad tym, który nie ma takiej umiejętności.

Co to oznacza?

Kontrolowanie swoich emocji, a przede wszystkim ich rozpoznawanie, rozumienie z jakimi objawami fizjologicznymi są zestawione i jakie myśli w głowie one prowokują.

Wszyscy podziwiamy wielkich atletów, którym udaje się przezwyciężyć ból, trudności i upadki, aby wrócić silniejsi. Jednak nie robią oni nic innego, poza kontrolowaniem tego, co zależy od nich, żyją w teraźniejszości, nie przywiązują w nieskończoność znaczenia przeszłości, nie żyją w ciągłym strachu przed przyszłością i rozpoznają swoje emocje oraz kierują je tak, aby pracowały dla nich.

Tłumaczyła Oliwia Król

Autor: 
Wladimir Nowkow
Źródło: 

kingsman.bg

Polub Plportal.pl:

Reklama