Polish Arabic Chinese (Traditional) Czech English French Georgian German Greek Hindi Hungarian Italian Japanese Russian Serbian Spanish Swedish Turkish Ukrainian

Jaki trening wybrać? – FBW kontra SPLIT

Reklama

czw., 05/06/2021 - 15:04 -- MagdalenaL

Trening na siłowni to nie tylko dbanie o sylwetkę. Jest to także nauka samodyscypliny i walka z lenistwem, a także potrafi on poprawić samopoczucie, ponieważ podczas treningu zwiększa się ilość wydzielanych przez organizm endorfin. Dzięki regularnym wizytom na siłowni możemy zauważyć zwiększenie siły oraz wytrzymałości. Kolejną zaletą treningów jest wzmocnienie serca oraz układu kostnego.

Podczas treningu FBW (full body workout) ćwiczone są wszystkie partie mięśniowe. Jest on przeznaczony zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych. Opcja ta jest doskonała szczególnie dla osób, których celem jest poprawa ogólnej sprawności fizycznej lub walka z nadwagą. Dobrze ułożony plan FBW pomoże Ci rozwinąć wszystkie partie mięśniowe twojego ciała.

Głównym założeniem tego treningu jest to, że podczas jednostki treningowej nie powinna być pominięta żadna partia mięśniowa. Trening powinien składać się z ćwiczeń wielostawowych taki jak martwe ciągi, siady czy wiosłowania, które polegają na angażowaniu do pracy jak największą liczbę mięśni. Oprócz tego mięśnie powinny być trenowane w kolejności od największych do najmniejszych.

Trening FBW ma wiele zalet. Jedną z nich jest to, iż równomiernie oddziałuje on na wszystkie partie mięśniowe. Podczas treningu nie zostaje pominięty ani jeden mięsień. Dzięki niemu jesteśmy w stanie poprawić siłę ogólną oraz wytrzymałość poprzez zwiększenie intensywności treningu oraz skrócenie przerwy między seriami. Kolejną zaletą jest to, że jest zróżnicowany, przez co nie jesteśmy znudzeni podczas treningu. Niestety istnieje ryzyko przetrenowania, dlatego trening ten powinniśmy wykonywać od 2 do 4 razy w tygodniu.

Podczas treningu split, każda partia mięśni jest wykonywana na osobnym treningu raz w tygodniu. Nie jest to odpowiednia forma dla osób początkujących, ponieważ jest to trening wymagający doświadczenia. Jest on przeznaczony dla osób, których celem jest budowa masy mięśniowej oraz wyrzeźbienie sylwetki. Częstotliwość treningu wynosi od 3 do nawet 6 treningów w tygodniu. Dzięki temu można pozwolić na bardziej intensywny trening poszczególnych partii mięśniowych, co wpływa na szybszy przyrost masy mięśniowej.

Głównym założeniem tego treningu jest fakt, iż podczas sesji treningowej skupiamy się całkowicie na 1, 2 lub 3 partiach mięśniowych. Wraz z kolejnymi treningami równolegle do spadku liczby powtórzeń wzrastać powinno wykorzystywane w ćwiczeniu obciążenie. Wykonywane powinny być ćwiczenia izolowane, dotyczące tylko jednego stawu.

Jedną z głównych zalet splitu jest fakt, iż podczas jednostki treningowej możemy poświęcić całą swoją uwagę jednej partii mięśniowej. Oprócz tego jest się w stanie progresować jeśli chodzi o obciążenie i powtórzenia. Niestety jest to opcja, której trzeba poświęcić więcej czasu niż np. FBW. Osoby z napiętym harmonogramem mogą mieć problem z wykonywaniem tego treningu. Osoby początkujące również powinny odpuść sobie ten trening ze względu na to, że potrzebna jest tutaj znajomość poprawnej techniki wykonywanych ćwiczeń.

Autor: 
Klaudia Koś
Dział: 
Zagłosowałeś na opcję 'down'.
Polub Plportal.pl:

Reklama