Jak ubrać się na lekki motocykl i skuter?

Gdy będziecie odbierali w salonie swój pierwszy motocykl klasy 125, lub skuter o takiej pojemności, kompetentny sprzedawca powinien zaproponować Wam również kilka praktycznych rozwiązań odnośnie właściwego ubioru na dany pojazd. I nie będzie to naciąganie Was na dodatkowe wydatki, ale działanie w dobrze rozumianym Waszym interesie. Co prawda w Polsce prawo reguluje jedynie kwestię ochrony głowy motocyklisty (podczas jazdy motocyklem i skuterem obowiązkowy jest u nas jedynie kask, w niektórych krajach pełny strój ochronny) lecz zabezpieczenie się przed czynnikami pogodowymi i ryzykiem kontuzji wydatnie podwyższy Wasz poziom bezpieczeństwa, komfort użytkowania maszyny i satysfakcji z jej posiadania.

Dodajmy od razu, że w wielu wypadkach osoby używające w mieście małych motocykli i skuterów to zupełnie odmienna grupa klientów, niż „klasyczni” użytkownicy większych motocykli. Bardzo często osoby dojeżdżające do pracy nie mają potrzeby afiszowania się ze sposobem w jaki dotarły do biura, nie bawią ich barwne sportowe skóry, nie chcą nakładać na siebie wyprawowych kurtek z tysiącem funkcji i kieszeni. Oczekują za to funkcjonalności i użyteczności nawet wtedy, gdy trzeba w danej odzieży wyjść na spotkanie, lub załatwić coś na mieście.

Co równie ważne w przypadku motocykli o małych pojemnościach i skuterów klasy 125 w grę wchodzą zupełnie inne osiągi, niż przy dużych motocyklach sportowych i sportowo-turystycznych. Na bogatszych i bardziej wymagających rynkach Europy Zachodniej doprowadziło to do powstania zupełnie odrębnych linii produktów adresowanych właśnie do codziennej jazdy po mieście. Dlaczego warto zainteresować się takimi ciuchami? Bo są praktyczne, stylowe i jak się okazuje, możecie znaleźć je w naprawdę niezłych cenach!

Jak praktycznie ubrać się na skuter?

Miłośnicy skuterów mają o tyle ułatwione życie, że skutery ze swojej natury całkiem nieźle chronią przed deszczem i zimnym wiatrem. Właściwie dobrana szyba i odpowiednio szerokie osłony na kolana sprawiają, że w mieście można spokojnie przemieszczać się na dystansie kilku kilometrów bez specjalnego przygotowania i to nawet w chłodniejsze dni. Gdy jednak aura nie sprzyja jednośladom, szczególnie wczesną wiosną i jesienią, warto pomyśleć o skuteczniejszej ochronie.

Ostatnim krzykiem mody są kurtki i płaszcze na motocykl i skuter, które zupełnie nie wyglądają na odzież motocyklową. Z zewnątrz prezentują się jak elegancka odzież do codziennego użytku. Wyróżnia je jednak to, że wykonane są z trudnościeralnych tkanin, kryją w sobie ochraniacze (najczęściej na barki i łokcie) oraz w większości przypadków umożliwiają wypięcie lub wpięcie ocieplacza. Takie ciuchy dysponują też membranami, które skutecznie chronią przed zimnem i wilgocią, albo są impregnowane. Ogromną zaletą odzieży skuterowej jest także to, że zimą z kurtki można wyjąć ochraniacze i korzystać z niej nawet dojeżdżając do pracy samochodem lub komunikacją miejska. Wzory i kolory ogranicza właściwie jedynie wasza wyobraźnia. To szczególnie ciekawa oferta dla tych, którzy lata wściekania się na motocyklach mają dawno za sobą i teraz chcą stylowo przemieszczać się po mieście. Jak zwykle w życiu nie ma niczego za darmo. Typowo skuterowa odzież przeciętnie nadaje się na długie wyjazdy, a z uwagi na luźniejszy krój nie sprawdza się także przy podróżowaniu z większymi prędkościami.

Jeśli chodzi o zabezpieczenie nóg przed przemoczeniem i wychłodzeniem skutery również mają przewagę nad motocyklami. Rozbudowane osłony umożliwiają jazdę w jeansach także wiosną i jesienią. Co więcej - w przypadku większości popularnych skuterów można wyposażyć się w specjalne koce mocowane bądź do skutera, bądź do samego kierowcy, które w sposób bardzo skuteczny zapobiegają wychłodzeniu kierowcy. W naszym klimacie idealnym rozwiązaniem na skuter wydają się być motocyklowe jeansy. Są grubsze i cieplejsze od „cywilnych” spodni. W przypadku renomowanych producentów takie spodnie mają również bardzo dobre zabezpieczenie przed przetarciem oraz wyposażane są w ochraniacze bioder i kolan. Jeśli jednak robi się zimno i mokro – wtedy warto mieć proste motocyklowe spodnie z membraną. Na skuterze nie będą one wystawione na duży napór wiatru i wody, zatem nawet tańsze i prostsze modele powinny świetnie poradzić sobie z ochroną właściciela.

Buty i rękawice? Do jazdy po mieście i do przemieszczania się na krótkich dystansach polecamy krótkie obuwie motocyklowe. Jest ono wygodniejsze od typowych motocyklowych butów z wysoką cholewką, sprawdza się o wiele lepiej w gorące dni oraz jest tańsze, co też jest ważne. Wybór wzorów i kolorów jest praktycznie nieograniczony. Od modeli stylizowanych na obuwie sportowe, przez klasykę aż po hipsterskie trampki. Najważniejsze jest jednak to, że w obuwiu takim wzmocniona podeszwa, osłony na kostki oraz piętę i palce dają o wiele większą szansę wyjścia cało z miejskiej stłuczki. A co z membraną? Jeśli jeździcie na krótkich dystansach w mieście można sobie ją spokojnie podarować, szczególnie że osłony skutera dobrze chronią przed wodą. Latem buty bez membrany są o wiele wygodniejsze w użytkowaniu, a nawet jeśli w skrajnym przypadku złapie was deszcz, nie grozi Wam wiele godzin jazdy z mokrymi stopami.

To samo tyczy się rękawic. Warto upewnić się aby były wygodne i należy zwrócić uwagę jaki poziom ochrony dłoni oferują. To czy będzie to produkt tekstylny czy skórzany pozostawiamy Waszej estetyce. Wybierając taki produkt warto pamiętać, że Hondy SH125i nie będziemy używali do bicia życiowych rekordów na torze wyścigowym, nie grożą Wam potężne highsidy i szorowanie na dłoniach po jezdni z prędkościami powyżej 200 km/h. Dlatego też spokojnie można podarować sobie sportowe modele, karbonowe osłony i wzmocnienia ze skóry płaszczki. Membrana w rękawiczkach na skuter? Tutaj jest podobnie jak z butami. Jeśli nie będziecie daleko jeździli, to spokojnie można sobie ją podarować, szczególnie że skuter wyposażyć można w np. fabryczne osłony dłoni. Pamiętajcie też, że zazwyczaj im prostsza jest konstrukcja rękawic, tym są one trwalsze.

Kask? Tutaj nasze stanowisko jest jednoznaczne. Kupujecie najlepsze na jakie Was stać. Dlaczego? Bo dobry kask to nie tylko bezpieczeństwo, ale także brak przeciągów i parującej szyby, wysoka trwałość i komfort użytkowania. Nasza rada jest taka, że najlepsze (czytaj – najbezpieczniejsze) kaski, to kaski integralne full face. Jeśli chcecie podnieść funkcjonalność swojego kasku, warto rozpatrzyć zakup kasku szczękowego, którym spokojnie możecie wyskoczyć na stację benzynową czy do sklepu i rozmawiać ze sprzedawcą jak człowiek.

Jak porządnie ubrać się na motocykl klasy 125?

W większości wypadków motocykle nie dają tak dobrej ochrony przed czynnikami atmosferycznymi jak skutery, co oznacza, że trzeba się na nie ubrać w sposób bardziej „motocyklowy”. O ile z uwagi na pozycję zajmowaną za kierownicą na skuterze można pozwolić sobie na dłuższe kroje kurtek, o tyle na motocyklach przy pochylonej do górze ciała motocyklisty lepiej sprawdzają się krótsze kurtki. Także tutaj nie jesteście skazani na wielkie kolorowe logotypy, agresywne wstawki, garby aerodynamiczne, albo zaawansowane produkty wyprawowe, których potencjał wykorzysta dopiero podróż dookoła świata. Na zdjęciach obok pokazujemy motocyklowe kurtki, które od ręki znaleźć można u dealerów motocyklowych. Niedrogie, ale jednocześnie skuteczne i funkcjonalne. Te tekstylne będą nieco bardziej uniwersalne i dadzą sobie radę w czasie deszczu. Po wyjęciu ochraniaczy zimą mogą służyć jako kurtka na co dzień, albo nawet na narty. Te skórzane wyglądają stylowo i wieczorem można wrzucić je wychodząc na imprezę. W przypadku większości renomowanych producentów kurtki wyposażane są w zamki błyskawiczne, którymi można spiąć kurtkę ze spodniami, co zapobiega przewianiu pleców.

Jeśli chodzi o same spodnie, to motocyklowe jeansy sprawdzą się idealnie w ciepłe letnie dni. W przypadku typowo polskiej wiosennej i jesiennej aury warto pomyśleć o tekstylnych spodniach z nieprzewiewnego materiału. Na motocyklu nie zastosujecie koca na nogi, a nawet krótka jazda w deszczu kończy się zupełnym przemoczeniem jeansów.

Kwestia kasku, butów i rękawic w przypadku motocykli wygląda bardzo podobnie, jak w przypadku skuterów. Muszą być wygodne i funkcjonalne, niekoniecznie muszą legitymować się najwyższymi parametrami technicznymi. Ważna uwaga. Nie zaniedbujcie tematu rękawic. Ten cudowny wynalazek sprawi, że nie tylko unikniecie irytującego wychłodzenia dłoni, ale przede wszystkim ochronicie je przy ewentualnych wywrotkach. Jazda bez rękawic to proszenie się o przykrości, których z całą pewnością nie musicie doświadczać.

W Internecie, czy w salonie?

W salonie! Najważniejszym powodem jest to, że odzież na motocykl czy też skuter powinna być dobrze dobrana jeśli chodzi o rozmiar. Jeśli kupujecie ją po raz pierwszy kompetentny sprzedawca jest w stanie nie tylko doradzić przy wyborze odpowiedniego produktu, ale także pomoże Wam właściwie dobrać rozmiary. Będzie wiedział o tym, że długość spodni trzeba sprawdzić siedząc na motocyklu, o tym że wcale nie trzeba ubierać się w ciasną odzież skórzaną czekając aż „ułoży się” ona na właścicielu i rozwieje wiele innych wątpliwości. Dobry sprzedawca doradzi Wam również kiedy warto zdecydować się na produkty wyposażone w membrany, a kiedy można się bez nich obejść…

Zupełnie osobną kwestią jest fakt, że tylko na miejscu w salonie jesteście zobaczyć czy dany produkt rzeczywiście podoba się Wam, jak się w nim czujecie, czy jest funkcjonalny. Na początku tego materiału postawiliśmy tezę, że na skuter można ubrać się stylowo i funkcjonalnie, a przy tym zapewnić sobie komfort i bezpieczeństwo. Potwierdzić ją możecie odwiedzając dealerów, lub przeglądając katalogi producentów odzieży!

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Potwierdź, że nie jesteś robotem: