Zima w tym roku była łagodna, a marcowe opady śniegu to ostatnie oznaki tej pory roku. Słoneczne i ciepłe dni oznaczają, że już czas wyjąć rowery z garażu. Zanim wsiądziesz na siodełko by cieszyć się rowerowym hobby, powinieneś przygotować rower do sezonu.
Mycie roweru
Większość rowerzystów umyło rower przed wstawieniem go na zimowy spoczynek. Jeśli tego nie zrobiłeś, to najwyższa pora. Najpierw oblej cały rower wodą (bieżącą lub z wiaderka), a następnie umyj go za pomocą wody z detergentem. Do tego celu możesz wykorzystać także specjalny środek do usuwania błota w spryskiwaczu. Alternatywą jest użycie karchera działającego pod niskim ciśnieniem.
Następnie wytrzyj rower. Gdy jest już suchy, możesz zabezpieczyć ramę za pomocą wosku samochodowego. Zwróć uwagę na to, czy rama jest w dobrym stanie i czy nie ma na niej uszkodzeń.
Mycie kół i szprych
Stalowe koła po zimie mogą mieć ogniska rdzy. Najlepszym rozwiązaniem jest wyczyszczenie obręczy i szprych za pomocą małej szczotki. W sklepach rowerowych możesz kupić zestaw szczotek, które pomogą Ci znacznie dokładniej usunąć zanieczyszczenia.
Czyszczenie napędu
Wiosna to dobry okres, by sprawdzić, czy łańcuch nie jest nadmiernie wyciągnięty. Jeśli długość 10 ogniw łańcucha wynosi ponad 259 mm, czas na wymianę i czyszczenie będzie jedynie stratą czasu.
Jeśli łańcuch ma nadal prawidłową długość, powinieneś do jego mycia użyć benzyny ekstrakcyjnej, albo rozpuszczalnika na naturalnej bazie. By usunąć smar, użyj popularnego WD-40.
Najważniejszą czynnością podczas przygotowywania roweru do sezonu jest wyczyszczenia wnętrza łańcucha. Najlepiej jest go zdjąć i wymoczyć w kilkukrotnie wymienianym rozpuszczalniku i następnie wytrzeć szmatką.
Można go też wyczyścić bez zdejmowania, za pomocą starej szczoteczki do mycia zębów. Jeśli często smarujesz łańcuch, dobrym rozwiązaniem jest kupienie maszynki do czyszczenia. Po wyczyszczeniu nasmaruj go specjalnym olejem.
Równie dużo brudu zbiera się w przerzutkach. Czyścimy je szczotką.
Przegląd części
Gdy napęd jest już jak nowy, zwróć uwagę na inne elementy. Rower może mieć uszkodzone linki lub pancerze linek. Jeśli kierownica ma luzy lub obraca się opornie, należy dokonać regulacji.
Zwróć uwagę na klocki hamulcowe i sprawdź, czy odskakują one po puszczeniu dźwigni. Jeśli nie, wymagają nasmarowania olejem. Przesmaruj także przerzutki i manetki przerzutek.
Po zimie może pojawić się problem z amortyzatorem. Zlikwidujesz go dzięki smarom z teflonem, które aplikuje się na okolicę uszczelek.
Ostatnim etapem przygotowania roweru do sezonu jest ocena stanu opon i uzupełnienie powietrza.