Jak dopasować rower do wzrostu?

Odpowiednia pozycja do jazdy na rowerze w dużym stopniu zależy od osobistych preferencji dotyczących komfortu, sprawności i równowagi. Każda wybrana pozycja wymaga dozy kompromisu. Więc to jak dopasujesz rower do siebie zależy od tego, na jaki kompromis się zdecydowałeś, jak lubisz jeździć i jaki cel chcesz osiągnąć. Tak np. najbardziej aerodynamiczna pozycja do wyczynowej jazdy na rowerze wymaga byś był dosyć mocno zgięty nad kierownicą. Jeżeli wiec chcesz startować w wyścigach taka pozycja może być bardzo pomocna w osiąganiu dobrych rezultatów. Ale do normalnej, codziennej jazdy po mieście aerodynamiczna pozycja jest niewygodna i zupełnie niepotrzebna, ponieważ taka jazda nie wymaga od nas osiągania dużych prędkości. Generalnie pozycja, w jakiej jeździsz na rowerze powinna być przede wszystkim wygodna dla ciebie samego. Jeżeli długo nie jeździłeś na rowerze naturalne jest, że zanim się przyzwyczaisz każda pozycja może być niewygodna, więc potrzebujesz trochę czasu na adaptację. Ale po pewnym czasie rower powinien być wygodny i nie powodować bólu czy drętwienia. Poniżej znajdziesz wskazówki jak dopasować rower do wzrostu.

Pozycja kierownicy.

Kąt ustawienia, szerokość i wysokość kierownicy są w znacznym stopniu uwarunkowane indywidualnym upodobaniem. Jedno jest pewne: kierownica i siodełko powinny współgrać ze sobą aby zachować równowagę podczas jazdy.

Wysokość kierownicy.

Im wyżej ustawiona jest kierownica tym większe obciążenie znajduje się na siodełku. I na odwrót - im wyżej siodełko tym większe obciążenie kierownicy. Generalnie jednak środek ciężkości ciała rowerzysty powinien być w znacznej mierze przerzucony na siodełko. Kierownica, więc powinna znajdować się kilka centymetrów powyżej siodełka lub ewentualnie na jego wysokości. Wyżej umieszczona kierownica pozwala zapewnić lepszą równowagę i komfort jazdy. Jeżeli jednak zależy ci na dużej szybkości kierownica powinna być poniżej siodełka, bo umożliwia ci to przybranie najbardziej aerodynamicznej pozycji ciała.

Gdy zmieniasz wysokość kierownicy możesz także spróbować rotacji drążka kierownicy w celu ustawienia jej pod takim kątem, który będzie najwygodniejszy dla twoich dłoni i nadgarstków. Podczas jazdy twoje ręce także powinny być rozluźnione. Jeżeli podczas jazdy twoje ramiona, ręce i nadgarstki męczą się lub drętwieją to musisz koniecznie dostosować kierownicę, lub wybrać do niej jakieś dodatkowe komponenty, które ułatwią ci wygodną jazdę.

Wskazówki

  • Długa jazda na nieustawionym siodełku, lub siodełku ustawionym tak, że nieprawidłowo podpiera miednicę może powodować zaburzenia krążenia krwi i uszkodzenia zakończeń nerwowych. Jeżeli więc twoje siodełko powoduje bóle lub drętwienie natychmiast zmień jego ustawienie. Jeżeli mimo przestawienia siodełka nadal nie jest wygodne skontaktuj się ze sprzedawcą, aby on je ustawił lub dobrał ci inny model siodełka.

Odpowiednia pozycja do jazdy na rowerze w dużym stopniu zależy od osobistych preferencji dotyczących komfortu, sprawności i równowagi. Każda wybrana pozycja wymaga dozy kompromisu. Więc to jak dopasujesz rower do siebie zależy od tego, na jaki kompromis się zdecydowałeś, jak lubisz jeździć i jaki cel chcesz osiągnąć. Tak np. najbardziej aerodynamiczna pozycja do wyczynowej jazdy na rowerze wymaga byś był dosyć mocno zgięty nad kierownicą. Jeżeli wiec chcesz startować w wyścigach taka pozycja może być bardzo pomocna w osiąganiu dobrych rezultatów. Ale do normalnej, codziennej jazdy po mieście aerodynamiczna pozycja jest niewygodna i zupełnie niepotrzebna, ponieważ taka jazda nie wymaga od nas osiągania dużych prędkości. Generalnie pozycja, w jakiej jeździsz na rowerze powinna być przede wszystkim wygodna dla ciebie samego. Jeżeli długo nie jeździłeś na rowerze naturalne jest, że zanim się przyzwyczaisz każda pozycja może być niewygodna, więc potrzebujesz trochę czasu na adaptację. Ale po pewnym czasie rower powinien być wygodny i nie powodować bólu czy drętwienia. Poniżej znajdziesz wskazówki jak dopasować rower do wzrostu.

Pozycja siodełka.

Siodełko umieszczone jest na specjalnym wsporniku, który umożliwia dostosowanie go w trzech różnych płaszczyznach, na wysokość, pod odpowiednim kątem i do przodu lub do tyłu. Wszystkie trzy ustawienia odpowiednio dobrane umożliwiają przybranie naprawdę wygodnej pozycji podczas jazdy na rowerze. Odpowiednio ustawione siodełko jest ważne dla twojego komfortu, wydajnego pedałowania i bezpieczeństwa.

Wysokość siodełka.

Wysoko ustawione siodełko umożliwia rozciągniecie kolan rowerzysty. Długość rozciągania kolan jest pierwszym źródłem siły pedałowania, więc siedzenie wysoko jest ważne dla większości cyklistów. Jeżeli siodełko jest zbyt nisko zmniejsza się nacisk na pedały a więc także siła pedałowania. Ale jeżeli siodełko jest zbyt wysoko to na kolana i dolną cześć pleców wywierany jest nacisk.

Gdy jesteś w butach i siedzisz na rowerze, noga na opuszczonym do ziemi pedale powinna być lekko ugięta w kolanie wtedy wiadomo, że siodełko jest prawidłowo ustawione (rys 1.).

Kąt siodełka.

Kąt, pod jakim ustawione jest siodełko warunkuje ustawienie miednicy i nacisk wywierany przez nasze ciało. Jeżeli szczyt siodełka ustawiony jest do góry rowerzysta siedzi na szerszej części siodełka, ale w tej pozycji może odczuwać zbyt duży nacisk na krocze. Jeżeli zaś szczyt siodełka skierowany jest do dołu eliminuje się nacisk na krocze, ale jednocześnie rowerzysta siedzi na nieznacznej części siodełka. Idealnie, jeżeli kąt jest tak dobrany, by rowerzysta opierał ciężar ciała na jak największej powierzchni siodełka przy jednoczesnym rozproszeniu nacisku.

Na początek zacznij jeździć z tak ustawionym siodełkiem by jego szczyt był równoległy do ziemi. Przy odpowiednim ustawieniu siodełko w rowerze powinno być wygodne nawet na długie jazdy.

Ułożenie siodełka.

Siodełko może być także przesuwane do przodu lub do tyłu przez przesuniecie go na wsporniku. Takie ustawienie siodełka zmienia odległość pomiędzy nim a kierownicą. Wpływa także na rozprowadzenie ciężaru ciała. Gdy siodełko przesuwamy do przodu ciężar umieszczony na kierownicy zostaje wzmocniony. Gdy natomiast siodełko odsuwamy do tyłu zmniejszamy ciężar oparty na kierownicy. Ale należy pamiętać, że gdy zmieniamy ułożenie siodełka zmienia się także jego kąt nachylenia.

Pozycja stóp na pedałach.

Ułożenie stóp na pedałach warunkuje siłę i efektywność pedałowania. Pozycja wpływa także na wysiłek mięśni podczas pedałowania. Generalnie środek stopy powinien wygodnie umiejscowić się na pedale, a kolano w tym czasie może być lekko zgięte. Jeżeli pedały w twoim rowerze mają zabezpieczające zapięcia upewnij się, że ich rozmiar dostosowany jest do twojej nogi.

Źródło: Tipy.pl

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Potwierdź, że nie jesteś robotem: