Polish Arabic Chinese (Traditional) Czech English French Georgian German Greek Hindi Hungarian Italian Japanese Russian Serbian Spanish Swedish Turkish Ukrainian

Jak bieganie wpływa na nasz organizm?

Reklama

czw., 01/30/2020 - 16:26 -- moderator2

Mówi się, że bieganie to sport niemalże dla każdego. Oprócz dobrych butów i szczerych chęci właściwie nie potrzebujemy niczego więcej. Jeśli wciąż masz opory, dowiedz się, jak bieganie wpływa na organizm.

Bieganie sprzyja nie tylko odchudzaniu. Ostatnie odkrycia sugerują jednak, że trening i bieganie w maratonie może być doskonałym wyborem dla osób, które chcą poprawić swoje zdrowie sercowo-naczyniowe. W badaniu wzięło udział 138 osób biegających w maratonach londyńskich w roku 2016 i 2017, które ukazały się w czasopiśmie American College of Cardiology.

17055287085247961433-2.jpg

 

 

Bieganie w maratonach sposobem na długowieczność

Wszystkie biegały także maksymalnie 2 godziny tygodniowo przed rozpoczęciem badania. Nieco ponad połowa uczestników to kobiety, a średni wiek grupy to 37 lat. Badacze doradzili każdemu z biegaczy, aby przestrzegali planu treningowego dla początkujących, który obejmuje około trzech biegów tygodniowo przez 17 tygodni poprzedzających wyścig. W miarę upływu tygodni cotygodniowe ćwiczenia stały się bardziej intensywne. Zanim uczestnicy rozpoczęli trening maratoński, zespół badawczy zmierzył ich ciśnienie krwi i sztywność aorty za pomocą sercowo-naczyniowego rezonansu magnetycznego.

Kiedy naukowcy porównali pomiary przed i po wyścigu, odkryli, że zarówno ciśnienie krwi, jak i sztywność aorty zmniejszyły się. W szczególności zmiany sztywności aorty były równoważne 4-letniemu zmniejszeniu wieku naczyniowego.

Co ciekawe, starsi biegacze, którzy byli wolniejsi i mieli wyższe wyjściowe ciśnienie krwi, zyskali najwięcej dzięki reżimowi treningowemu. Oznacza to, że nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem.

 

Bieganie w nocy – dlaczego warto?

Bieganie w nocy obniża poziom kortyzolu. Ponadto likwiduje wszelkie napięcia, dotlenia i odpręża, a także normuje ciśnienie krwi. Trening odbyty na trzy godziny przed położeniem się do łóżka normuje sen. Jednak bieganie tuż przed snem przyniesie odwrotny skutek. Bieganie w nocy może być bardziej satysfakcjonujące, ponieważ nie spieszymy się do pracy.

Biegając w nocy należy jednak unikać pewnych nieoświetlonych miejsc i terenów leśnych. Możemy potknąć się o konar drzewa lub natknąć się na dzikie zwierzęta. Lepiej biegać też w miejscach, gdzie mimo pory kręcą się ludzie. Istotna jest również nasza odzież. Oprócz funkcji termicznej, powinna być też wyposażona w odblaski, by widzieli nas kierowcy. Wielu biegaczy używa do nocnych treningów latarek, na które można umieść na głowie lub klatce piersiowej.

  • Jedna łyżka tych produktów pozwoli ci schudnąć z brzucha

Tłuszcz na brzuchu to jeden z największych problemów osób, które chcą schudnąć. Ale istnieją różne wspomagacze – zwłaszcza w naturze.

Autor: 
Redakcja Wprost
Źródło: 

zdrowie.wprost.pl

Zagłosowałeś na opcję 'down'.
Polub Plportal.pl:

Reklama