Polish Arabic Chinese (Traditional) Czech English French Georgian German Greek Hindi Hungarian Italian Japanese Russian Serbian Spanish Swedish Turkish Ukrainian

Określenie potrzeb indywidualnych w treningu fitness

Reklama

czw., 11/26/2015 - 15:29 -- koscielniakk

Obecnie na rynku istnieje wiele różnych form treningów fitness i z roku na rok przybywa ich coraz więcej. Jaki zatem jest najlepszy i jak właściwie dobrać go do potrzeb indywidualnych?

Do głównych zadań fitness jako formy rekreacji ruchowej należy: 

- wzrost sprawności fizycznej, 

- kształtowanie ładnej sylwetki, 

- wzmocnienie mięśni całego ciała co stanowi profilaktyczne działanie przed wszelkimi urazami, kontuzjami,

- poprawa samopoczucia psychicznego, 

- zwiększenie odporności ciała na infekcje, 

- wzrost samooceny, 

- a także zdobywanie nowych kontaktów towarzyskich.

Niezależnie od wyznaczonych sobie celów, realizujemy przy okazji także inne zadania wymienione powyżej i uczymy się pracy w grupie, rozwijamy wiedzę na temat prawidłowego treningu, wzmacniamy świadomość swojego ciała, uczymy się walki z własnymi słabościami. 

Przed rozpoczęciem regularnej aktywności fizycznej należy indywidualnie określić swoje możliwości i potrzeby. Najlepiej spisać sobie je na kartce, dodać do tego cele treningowe i na tej podstawie kierować się wyborem zajęć fitness. Zanim udzielę wskazówek jak prawidłowo dobrać zajęcia do swoim celów i możliwości, przedstawię sztandarowe zasady treningu fitness. Jest niezwykle istotne, żeby trening, który wybierzecie zawsze charakteryzował się przede wszystkim właśnie nimi.

Istnieją trzy ogólne zasady treningu fitness, które jak już wspomniała zawsze należy realizować równocześnie, jest to: zasada ciągłości, progresji i specjalizacji.

1. Zasada ciągłości to nic innego jak systematyczne uczęszczanie na  treningi.

2. Zasada progresji jest to przysłowiowe „podnoszenie poprzeczki” tak aby organizm mógł się harmonijnie rozwijać. Rozumiemy przez to przechodzenie od łatwiejszych do trudniejszych, bardziej złożonych zadań ruchowych, wymagających skoordynowania kilku sprawności fizycznych. 

3. Zasada specjalizacji polega natomiast na prawidłowym wyborze treningu, tak aby był on w pełni ukierunkowany na realizację etapami konkretnego celu treningowego. 

Zastanów się  kim jesteś? I czego potrzebuje Twoje ciało? 

1. Masz powyżej 50 lat, tryb siedzącej pracy i ogólne ograniczenia zdrowotne to polecanymi przeze mnie zajęciami dla Ciebie będą:

Pilates, Fitness Witalny poziom pierwszy, zajęcia stretchingowe, zdrowy kręgosłup, yoga basic, zajęcia low-impact bez podskoków i szybkiego tempa. Zalecana intensywność ćwiczeń to 40-60% możliwości wysiłkowych.

2. Prowadzisz w miarę aktywny tryb życia, nie posiadasz ograniczeń zdrowotnych, a Twój poziom sprawności fizycznej jest przeciętny, wybierz trening:

 BPU, TBC, zajęcia typu hi-low, step basic, latino i inne zajęcia taneczne  o prostej choreografii, Fitness Witalny poziom pierwszy, CrossFit. Zalecana intensywność ćwiczeń to 55-75% max możliwości wysiłkowych. 

3. Twoja sprawność fizyczna jest bardzo dobra i chciałbyś/chciałabyś zwiększyć poziom wysiłku fizycznego, polecam każde zajęcia, na których stopień trudności jest wyższy. Rezygnujemy zatem z prostego BPU i zajęć typu basic, gdyż zachwiałoby to zasadę progresji treningowej i specjalizacji. Wybieramy zajęcia mocne, dynamiczne, ale nie zapominamy też o zajęciach stretchingowych.

Częstotliwość ćwiczeń wśród osób początkujących to 2 razy w tygodniu po 15-45minut, średniozaawansowanych 3-4 30-55 minut, zaawansowanych 4-6 45-90minut jednostki lekcyjnej. Czas zajęć jest różny w zależności od ich intensywności. 

Jeśli nadal masz problem z wyborem odpowiednich zajęć zapraszam na kolejny artykuł, w którym zajmę się szczegółową charakterystyką najpopularniejszych, najnowszych i najciekawszych  zajęć proponowanych  przez kluby fitness. 

 

Polub Plportal.pl:

Reklama