Obniż cholesterol za pomocą zdrowej diety

Gdy lipidogram, czyli badanie poziomu cholesterolu, wykazuje podwyższone stężenie tego związku we krwi, pojawia się pytanie, w jaki sposób temu zaradzić. Zazwyczaj nie trzeba sięgać po środki farmakologiczne – wystarczy zmodyfikowanie diety.

Czy istnieje zdrowa dieta, za pomocą której można utrzymać optymalny poziom cholesterolu we krwi? Specjaliści z zakresu żywienia od dawna podkreślają, że niebagatelne znaczenie ma żywność funkcjonalna, która jest bogata w sterole roślinne. Przyjmowanie steroli roślinnych przez 2–3 tygodnie w ilości 1,5–3 g dziennie, pozwala zmniejszyć poziom cholesterolu nawet o 7–12,5 proc1.

W jakich produktach można znaleźć sterole roślinne i w jaki sposób wpływają one na cholesterol? Źródłem tych substancji są m.in. orzechy czy produkty zbożowe. Jednak naturalnie występujące ilości są zbyt małe, by skutecznie obniżyć cholesterol. Zdrowa dieta powinna uwzględniać margaryny funkcjonalne, np. Optima Cardio, które są wzbogacone w sterole roślinne w odpowiedniej ilości, by skutecznie obniżyć cholesterol.

Jakie rodzaje cholesterolu występują w organizmie?

Cholesterol występuje naturalnie w naszym organizmie i jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania. Poza cholesterolem produkowanym przez wątrobę substancję tę dostarczamy do organizmu również w spożywanych pokarmach. Wyróżnia się dwie frakcje cholesterolu: HDL i LDL, pełniące różne funkcje.

Frakcja HDL zwana jest „dobrym” cholesterolem. Jej zadanie polega na oczyszczaniu ścian naczyń krwionośnych z blaszek miażdżycowych, które powstają w wyniku odkładania się „złego” cholesterolu LDL. Jego nadmiar w organizmie może doprowadzić do szeregu chorób, np. zawału serca czy miażdżycy.

Czasem wystarcza modyfikacja diety

Gdy wyniki badań cholesterolu wskazują, że jego poziom jest podwyższony, nie zawsze trzeba sięgać po środki farmakologiczne. W pierwszej kolejności warto pomyśleć o zmianie dotychczasowego sposobu żywienia. Zdrowa dieta, sprzyjająca unormowaniu poziomu cholesterolu, zawiera nie tylko żywność funkcjonalną, lecz także warzywa, owoce, ryby oraz błonnik.

Dieta jest szczególnie ważnym elementem, gdy mowa o obniżaniu poziomu cholesterolu. Z pokarmami, zwłaszcza tłustymi lub słodkimi, dostarczamy do organizmu szereg zbędnych substancji, w tym również cholesterol. Jeżeli jest go za dużo, to odkłada się na ścianach tętnic. Lepiej więc zastąpić tłuste i słodkie jedzenie daniami z ryb, chudego mięsa czy pożywnymi sałatkami.

Jakie produkty wyeliminować?

Podwyższony poziom frakcji LDL stwierdza się często u osób spożywających produkty bogate w tłuszcze nasycone. By zadbać o prawidłowy cholesterol, warto – w pierwszej kolejności – zrezygnować z tłustych potraw i przekąsek. Zastąpić można je innymi produktami, np. płatkami owsianymi na śniadanie czy rybą z brązowym ryżem na obiad.

Poza wyeliminowaniem tłustych potraw nie można zapomnieć o ograniczeniu spożywania słodkich produktów, które podnoszą poziom trójglicerydów we krwi. W roli słodyczy sprawdzą się owoce, choć i te najlepiej jeść tylko do południa. Dla osiągnięcia jeszcze lepszych efektów warto połączyć zdrową dietę z aktywnością fizyczną.

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Potwierdź, że nie jesteś robotem: